******کسی که به بزرگسالان ما احترام نگذارد و با خردسالان ما مهربان نباشد از ما نیست. امام صادق (ع) ***تا توانی به جهان خدمت محتاجان كن***بـه دمـی یا دِرَمـی یا قـلـمی یا قـدمـی*** بـرگ عیشی به گور خـویـش فرست ***كـس نیـارد ز پـس ، تو پـیش فـرست*** کسی که به بزرگسالان ما احترام نگذارد و با خردسالان ما مهربان نباشد از ما نیست. امام صادق (ع)******

نذورات

قبول نذورات در آسایشگاه خیریه معلولین و سالمندان قم

نذورات

قبول نذورات در آسایشگاه خیریه قم برای مستحق ترین انسانها که دعایشان به استجابت بسیار نزدیک است. در این آسایشگاه جمع کثیری از معلولین عقب مانده ذهنی و همچنین سالمندان بصورت شبانه روزی نگهداری می شوند که اکثر آنها مجهول الهویه و یا بی سرپرست می باشند.

کلیه هزینه های نگهداری این عزیزان که بالغ بر هشت میلیون ریال در ماه برای هر نفر است، به لطف خداوند منان از طریق شما مردم نیکوکار و نیک اندیش تامین می گردد و صرف نیازهای غذایی،پوشاکی، بهداشتی و درمانی برای آنها می گردد.

نذوراتشما هم می توانید ضمن بازدید از این عزیزان نذورات ، هدایا ، قربانی ، عقیقه و دیگر خیرات و مبرات و احسان های خود را تقدیم این عزیزان کنید و از برکات دنیا و آخرت این عمل خداپسندانه و انسان دوستانه بهره مند گردید.

همچنین برخی از وجوهات شرعی مثل ، کفاره ، رد مظالم ، سهم امام و غیره را هم میتوانید با اجازه مرجع تقلید خود به مصرف این عزیزان برسانید.

نیکوکار ارجمند شما می توانید بصورت مستقیم هدیه و نذورات خود را تحویل آسایشگاه دهید و یا به بخش مدیریت آسایشگاه سفارش داده تا طبق خواسته شما عمل شود.

در این صورت همکاران ما در اولین فرصت سفارشات شما را از بازار تهیه کرده و به مصرف معلولین و سالمندان مقیم این مرکز میرسانند و رسید و فاکتورهای مربوطه را برایتان ارسال خواهند کرد نذورات

گوسفندهای سفارش شده جهت نذورات ، عقیقه، قربانی، نذر، کفاره، خیرات اموات، افطاری و غیره پس از خرید، در کشتارگاه بهداشتی آسایشگاه ذبح گردیده و در سردخانه بزرگ این مرکز نگهداری و در آشپزخانه آسایشگاه توسط پرسنل زحمتکش آن جهت مصرف عزیزان معلول عقب مانده ذهنی و پدران و مادران سالمند مقیم آسایشگاه آماده و طبخ می شود.در این آشپزخانه همه روزه در سه نوبت برای ۵۲۰ نفر غدا تهیه می شود.

شما هم می توانید در تهیه غذا و دیگر نیازهای این عزیزان شریک شده و از ثواب اطعام و صدقه به مستحقان بهره مند گردید.

 

جهت هماهنگی و سفارش نذورات با شماره های زیر تماس بگیرید:

۰۲۵-۳۷۲۲۸۸۴۰

۰۲۵-۳۷۲۲۸۸۴۱

۰۲۵-۳۷۲۲۸۸۴۲

نذر

نذوراتنذر اعم از انجام یا ترک کاری است که از نظر حکم شرعی انجام یا ترک دادن آن بر انسان لازم نیست، ولی شخص با اجرای صیغه نذر، آن را بر خودش واجب کند، بنابراین انجام یا ترک آن کار بر او واجب شرعی می شود و در صورت تخلف می بایست تبعات آن را مانند کفاره نذر بپردازد.

با نگاهی به گزارش های قرآنی این معنا به دست می آید که نذر دارای پیشینه است و در میان اقوام پیش از اسلام نیز رواج داشته است. از جمله خداوند در آیه ۳۵ سوره آل عمران گزارش می کند که همسر عمران با خود نذر می کند تا فرزندش را برای خدمت در راه خدا آزاد کند و خداوند نذرش را پذیرفت و آن زن مومن، فرزندش مریم(س) را به خدمت خانه خدا فرستاد.

نذر از نظر حضرت مریم(س) و یهودیان، امری مطلوب و معروف بوده و او و سایر یهودیان هم عصر وی به نذر اعتقاد داشته و براساس آن عمل می کردند. البته نذری که در آن عصر متداول بود، اشکال گوناگونی داشت که از آن جمله می توان به نذر سکوت اشاره کرد. (مریم، آیه۲۶)
از گزارش های قرآنی درباره چرایی نذر کردن به دست می آید که مردم برای دست یابی به اهداف گوناگونی نذر می کردند و انگیزه های چندی، آنان را به این عمل می کشاند. از جمله از آیه ۲۶ سوره مریم می توان دریافت که برای رهایی و فرار از تنگناهای اجتماعی از نذر بهره گرفته می شده است. همچنین از آیه ۷ سوره انسان این معنا به دست می آید که اشخاص برای شفای بیماران و درمان آنان به نذر متوسل می شدند.
در روایات درباره شأن نزول سوره انسان آمده است که امیرمومنان علی(ع) و فاطمه(س) و فضه برای شفای بیماری حسن و حسین(ع) به پیشنهاد پیامبر(ص) نذر روزه کردند. (تفسیر کبیر، فخر رازی، ج ۱۰، ص ۷۴۶ و نیز مجمع البیان، ج ۹ و ۱۰، ص ۶۱۱؛ انوار التنزیل، بیضاوی، ج ۴، ص ۶۷۴؛ الکشاف، زمخشری، ج ۴، ص ۶۷۰)

امام صادق(ع) در روایتی که در شأن نزول همین آیه «یوفون بالنذر» از آن حضرت صادر شده، فرموده است:

هنگامی که امام حسن(ع) و امام حسین(ع) مریض بودند، روزی پیامبر خدا(ص) به ملاقات آنها آمد و به علی(ع) فرمود: خوب است جهت سلامتی فرزندانت نذر نمایی. علی(ع) فرمود: من نذر می کنم، چنانچه این دو بهبود یابند، سه روز را به جهت تشکر از خداوند روزه بدارم. سپس فاطمه(س) و همچنین فضه که کنیز آنها بود، همین نذر را تکرار نمودند و خدای متعال لباس عافیت را به اندام آن دو امام پوشاند و ایشان نیز روزه گرفتند. (میزان الحکمه، ج ۱۰، ص ۴۸) با توجه به این روایت می توان دریافت که روزه گرفتن پس از بهبودی بوده است و امام حسن(ع) و امام حسین(ع) نیز روزه گرفتند که داستان اطعام ایشان به فقیر و مسکین و اسیر در سوره انسان بیان شده است.

اهداف و انگیزه های نذر

نذورات

پس نذر می تواند به انگیزه ها و اهداف گوناگونی انجام گیرد که از آن به فلسفه و چرایی نذر یاد می شود. از جمله اهداف و انگیزه های نذرکننده می توان به موارد زیر اشاره کرد:

۱- رسیدن به مطلوب و برآورده شدن حاجت.

۲- تقید به بندگی خدا و تلاش در جهت رسیدن به مقام قرب ربوبی.

۳- تقویت انگیزش در جهت سیر و سلوک معنوی.

۴- نجات از مصائب و رویدادهای سخت.

بنابراین، می توان نذر را برای حل مشکلات و رهایی از مصیبت ها و همچنین دست یابی به اموری خاص به کار گرفت. پس نذر در حقیقت نوعی توسل و وسیله جستن برای رسیدن به فضل الهی و تقرب به اوست. (مائده، آیه ۳۵) نذر به عنوان وسیله تقرب و جلب محبت الهی مورد تایید شریعت اسلامی و آموزه های قرآنی قرار گرفته است.

اساسا نذر در اموری مجاز است که از نظر شرعی راجح باشد؛ مثلاً نماز شب که مستحب است، شخص می تواند با نذر، آن را بر خود واجب کند یا ضیافت نیکان و نیکوکاران که استحباب شرعی دارد، با نذر واجب می گرد. همچنین می توان برای سلامتی، قبولی در درس و به خیر گذشتن حادثه نیز نذر کرد.

آثار وفای به نذر

اگر کسی نذری کرد می بایست به مفاد نذر عمل نماید که از آن به وفای به نذر یاد می شود؛ چرا که مصداق عقود است و عقد با هر کسی بسته شود لازم است عقلا و شرعا به آن وفادار باشد و عمل نماید.

وفای به نذر آثار بزرگی دارد که از جمله می توان به یاری خداوند (بقره، آیه ۲۷۰)، ورود به بهشت (انسان، آیات ۵ و ۷ و ۱۲)، مصونیت از سختی های قیامت (همان)، شادمانی و سرور در قیامت (همان) و ستایش خداوندی(همان) اشاره کرد.

از نظر قرآن، وفای به نذر آن چنان مهم است که خداوند از کسانی که برای امر کوچکی هم نذر کرده اند می خواهد تا در همان امر کوچک وفای به نذر داشته باشند. (بقره، آیه ۲۷۰) از این رو واژه های نفقه و نذر را نکره آورده تا دلالت بر هر نوع و هر مقدار از نفقه و نذر داشته باشد هر چند که اندک است.

به هر حال ، نذر از ابزارهای توسل جویی بشر به خداوند و بهره مندی از نصرت و یاری الهی است. هر کسی در هر مشکلی گرفتار است یا خواسته ای دارد می تواند با توسل جویی از طریق نذر، خود را به خداوند نزدیک ساخته و از محبت و نصرت الهی بهره مند سازد. بنابراین، نذر را می بایست در جایگاهی چنین برتر دید و به آن به دیده یک رفتار نیک و سیره و سنت پیامبری نگریست و عمل کرد.

چند حدیث در مورد اطعام مومن

حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند:

هرکه مومنی را سیر کند، بهشت برای او واجب است و هرکه کافری را سیر کند بر خدا سزا است که دلش را از زقوم پر کند، خواه مومن باشد و خواه کافر. (اصول کافی جلد ۴ ص۵۹۵)

حضرت علی بن الحسین (علیه السّلام) فرموده اند:

هر که مومنی را در گرسنگی اطعام کند، خدایش از میوه های بهشت بخوراند و هرکه مومن تشنه ای را سیراب کند، خدایش از شراب سربسته ی بهشت بنوشاند. (اصول کافی جلد ۴ ص۵۹۷)

حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرموده اند:

هر که مومن را اطعام کند تا سیرش سازد، هیچ کس اندازه ی مزدی که در آخرت دارد نداند، نه فرشته ی مقرب و نه پیغمبر مرسل جز خدا پروردگار جهانیان، سپس فرمودند:از موجبات آمرزش ، اطعام مسلمان گرسنه است سپس قول خدا عزوجل را خواند: (( یا اطعام به روز قحطی(۱۴) به یتیمی خویشاوند(۱۵)، یا مستمندی خاک نشین(۱۶).) (سوره بلد،آیه ی ۱۴ تا ۱۶) (اصول کافی جلد ۴ ص۵۹۹)

پیامبر اسلام (صلّی الله علیه و آله و سلّم) فرموده اند:

هر که یک شربت از آب به یک مومن بنوشاند که بدان توانا است، خدایش به هر شربتی هفتاد هزار حسنه بدهد و اگر به او نوشاند از آنجا که نتواند شربت آب را به دست آرد، گویا ده بنده از فرزندان بنی اسماعیل را آزاد کرده باشد. (اصول کافی جلد ۴ ص۵۹۹)

ابی محمد وابشی گوید: اصحاب ما شیعه نزد حضرت امام صادق (علیه السّلام) یادآوری شدند و من گفتم: چاشتی و شامی نخورم جز آنکه دو سه تن یا بیش و کم از آنها همراهم باشند، حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:

فضل آن میهمانان بر تو میزبان بزرگتر است از فضل تو بر آنان، من گفتم: قربانت، چگونه با اینکه من از طعام خودم به آنها می خورانم و از مالم برای آنها خرج می کنم و عیالم به آنها خدمت می کند؟ فرمودند: برای آنکه چون آنها بر تو وارد شوند، روزی بسیاری از طرف خدا عزوجل برای تو آورند و چون بیرون آیند با آمرزش تو بیرون شوند. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۱)

عبدالله وصّافی گوید، امام باقر(علیه السّلام) فرمودند:

اگر من یک مرد مسلمان را اطعام کنم، بهتر است برایم از اینکه یک افق از مردم را اطعام کنم، من گفتم: افق چه اندازه است؟ فرمودند: ده هزار. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۱)

ربعی گوید، حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:

هر که برادر دینی خود را اطعام کند، مزد کسی را دارد که گروهانی از مردم را اطعام کند، من گفتم: گروهان(ازمردم) چند نفرند؟ فرمودند: صد هزار. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۳)

سدیر صیرفی، گوید، حضرت امام صادق (علیه السّلام) به من فرمودند:

چرا هر روز یک بنده آزاد نکنی؟ گفتم: دارایی من بدان نرسد، فرمودند: هر روز یک مسلمانی را اطعام کن، گفتم: دارا باشد یا ندار؟ گوید، فرمودند: دارا هم بسا باشد که طعامی خواهد. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۳)

حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:

یک خوراکی که برادر مسلمانم نزد من بخورد، دوست داشتنی تر است نزد من از آزاد کردن یک بنده. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۳)

حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:

اگر پنج درهم برگیرم و در این بازار شما درآیم و خوراکی بخرم و چندتن از مسلمانان را گرد آن خوراک فراهم کنم، بهتر است نزد من از اینکه یک بنده آزاد کنم. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۵)

از امام باقر (علیه السّلام) پرسیده شد، با آزاد کردن بنده چه چیز برابر است؟ فرمودند:

طعام یک مرد مسلمان. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۵)

ابی شبل گوید، حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:

من چیزی را نبینم که برابر دیدار مومن باشد جز اطعام او و بر خدا سزا است که هرکه مومن را اطعام کند، او را از طعام بهشت بخوراند. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۵)

حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:

اگر مومن محتاجی را اطعام کنم، برای من دوست داشتنی تر است از اینکه او را دیدار کنم و اگر او را دیدار کنم، برای من دوست داشتنی تر است از اینکه ده بنده آزاد کنم. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۵)

حضرت امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:

هرکه مومن دارائی را اطعام کند، برابر است با آزاد کردن یکی از فرزندان اسماعیل که او را از سر بریدن نجات دهد و هرکه مومن نیازمندی را اطعام کند، برابر است با آنکه صدتن از فرزندان اسماعیل را از سربریدن نجات دهد. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۵)

نصر بن قابوس گوید، امام صادق (علیه السّلام) فرمودند:

هر آینه اطعام یک مومن نزد مومن، محبوب تر است از آزاد کردن ده بنده و از ده حجّ، گوید، گفتم: از ده بنده و ده حج؟ گوید: در پاسخ فرمودند: ای نصر، اگر او را اطعام نکنید بمیرد یا خوارش کنید برود به در خانه یک ناصبی دشمن اهل بیت و از او گدایی کند و مردن بهتر است برایش از گدایی از ناصبی.ای نصر، هرکه مومنی را زنده کند، گویا همه ی مردم را زنده کرده است، اگر به او اطعام نکنید، او را میرانده اید و اگر به او اطعام کنید، او را زنده کرده اید. (اصول کافی جلد ۴ ص۶۰۷)

همچنین ببینید:

عقیقه در آسایشگاه

فلسفه ، فواید و احکام قربانی

عید قربان در آسایشگاه خیریه بقیهالله قم

 

منابع: بیتوته حدیث

نظرات (5)

  1. Pingback: شرایط و احکام عقیقه در اسلام | صفاي فرخي

  2. Pingback: قربانی فلسفه ، فواید و احکام - آسایشگاه خیریه بقیة الله قم

  3. Pingback: عید قربان آسایشگاه و یاری بی نظیر خیرین و نیکوکاران

  4. ماندانا / پاسخ دادن ۰۹/۰۷/۱۳۹۳ at ۹:۴۹ ق.ظ

    با عرض سلام می خواستم بدونم اگر کسی بخواد گوسفند قربانی کنه و گوشتش به نیازمندان این خیریه برسه آیا در این مرکز این کار انجام میشه و قیمت یک گوسفند متوسط در چه حدودی و به کدام حساب باید پرداخت بشه
    با سپاس ماندانا زاهدی

    • آسایشگاه / پاسخ دادن ۰۹/۰۷/۱۳۹۳ at ۱۰:۲۶ ق.ظ

      سرکار خانم زاهدی
      سلام علیکم
      با سپاس از حسن توجه شما به این مرکز خیریه
      بله این امکان وجود دارد
      مبلغ ۴۰۰ هزار تومان برای گوسفند متوسط کافیست
      به کارت بانک ملت واریز گردد
      جهت هماهنگی و ثبت سفلرش تماس بگیرید ۰۲۵۳۷۲۲۸۸۴۲
      شماره کارت بانک ملت:۴۰۲۰-۷۰۱۲-۳۳۷۷-۶۱۰۴

خروج از نظرات

Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

حامیان آسایشگاه